Monumentendag 2013 in Den Haag.

Ik had toegezegd, dat ik naar monumentendag zou gaan dit weekend.

Ik had mij voorgenomen om op zaterdag te gaan, maar ‘t regende pijpenstelen, dat ik besloot dat maar te bewaren tot Zondag. Ik had online gekeken wat er allemaal voor interessants te bezichtigen was, en was begonnen met op te schrijven wat ik allemaal wilde gaan zien.

10A IMG_0430

2A IMG_0417

Ik ging bij ‘t Hofje van Nieuwkoop beginnen, daar ben ik heel lang geleden wel eens geweest, maar was daar al zolang niet geweest, dat vond ik wel weer eens leuk te bezichtigen.

Het Hofje van Nieuwkoop in Den Haag dateert uit de 17e eeuw.

Johan de Bruijn van Buijtewech, Heer van Nieuwkoop en Achttienhoven, was één van de rijkste inwoners van Den Haag toen hij in 1657 overleed. Net een week eerder had hij zijn testament gewijzigd en bepaald dat op zijn tuinen aan de Warmoesstraat een hofje moest worden gebouwd voor arme of behoeftige weduwen. In tegenstelling tot het door zijn tante in Gouda gestichte Hofje van Buytenwech, dat uitsluitend voor arme katholieke vrouwen was bestemd, had De Bruijn van Buijtewech uitdrukkelijk bepaald dat de toekomstige bewoners van het hofje van Nieuwkoop niet geselecteerd mochten worden op grond van hun religieuze overtuiging.

Door wat grond te ruilen kon de hoofdingang aan de Prinsegracht komen, waar in de 17e eeuw veel mooie huizen stonden. Als architect werd voor Pieter Post gekozen. Er kwamen huisjes, negen privaten en een pomp. De huisjes werden in het begin gratis bewoond. Dit duurde niet lang, want Pieter Post had de kosten hoog laten oplopen.

De hoofdingang is aan de Prinsegracht, maar achterin de hof is een ingang die nu dagelijks wordt gebruikt. Recht tegenover de hoofdingang staat het Regentenhuis. In 1845 besloten de regenten de huisjes toch weer voor armlastige vrouwen te bestemmen. Van 1861 tot 1887 werd de Regentenkamer verhuurd aan de Pulchri Studio en daarna hadden beeldhouwer Charles van Wijk en de schilder Willem van Konijnenburg daar hun atelier. Er zijn verschillende verbouwingen en toevoegingen geweest maar de kwaliteit van het hofje ging achteruit.

Na het 300-jarig bestaan werd het Hofje in een stichting ondergebracht en besloten de regenten tot grondige restauratie, die in 1970 begon. Er zijn nu 62 huisjes, die in een rechthoek om de tuin staan. De pomp die nu in het midden van de tuin staat, is uit de 18de eeuw en staat op de plaats waar vroeger de privaten stonden. De oude pomp stond ergens in de hoek. “ Informatie van Wikipedia.

5 AIMG_0420

Toen wilde ik naar Prinsengracht 27, de Orde van Vrijmetzelaren maar deze bleek niet open te zijn.

Toen ging ik naar een binnentuin’ ‘t Hooftshofje ‘ in Assendelfstraat 53. Er waren meerdere mensen die nieuwsgierig waren, en de deur stond al open. Prachtige groene deuren, en ‘n plakaat aan de muur over de historie van dit hofje. Nu kwam ik in ‘n kleine maar zeer aangename binnentuin met in ‘t midden een interessant beeld. Geen idee van wie ‘t is. Daarachter was nog ‘n doorgang, en daar kwam ik uit in ‘n mooie achtertuin, waar de concierge met haar kinderen heerlijk in ‘t zonnetje zat, de zonnebloemen en hibiscussen ons bezoekers welkom heten.19A IMG_0446
Ik wilde opzeker de historische tuinen zien op de Dunne Bierkade, waar ik naartoe ben gefietst, maar zag niet dat er iets open was, en er hing ‘n poster op ‘t raam van kaartje 4 euro, en dacht de groeten, verderop stond er wel ‘n hek open, en ben daar ingelopen, het was ‘n achteraf straatje, waar ik ook nog nooit geweest was, dus heb daar ook wat foto’s geschoten.

34A IMG_0496

35A IMG_0498

Toen ging ik naar nummer 16 op de Dunne Bierkade, waar de deur openstond, en brutaal als ik ben liep ik naar binnen, ‘n mooi oud gebouw, en hoorde stemmen, er werd in ‘t Chinees & vertaald in ‘t Engels over ‘ The Lord’ gesproken. Het blijkt ‘n gebedshuis, en achterin was ‘n enorme zaal waar zij in de Heer kunnen zijn. Na ‘n foto te hebben gemaakt, ben ik er zo weer uitgelopen. Toen wilde ik naar de Gallerie van Prins Willem de 5e naast de Gevangenpoort. Toen ik daar aankwam, was ‘t druk, je mocht er gratis in, maar moest wel verplicht 20 minuten naar ‘n film gaan kijken, daar had ik niet zoveel zin in, heb ‘n paar kiekjes gemaakt, en heb mijn weg vervolgd. Ik had graag willen kijken op Kneuterdijk 1, een oud paleis van Wilhelmina, en op nummer 20 bij de Raad van State, dit was helaas allemaal dicht, zo ook de Rekenkamer op ‘t Lange Voorhout, daar waren wel de paarden bezig met de generale voor Prinsjesdag. Toen naar ‘t Korte Voorhout, waar ‘t Historisch Museum ook gesloten was helaas. Dat schoot lekker op.

Ik fietste door naar de Parkstraat om daar de Sint-Jacobus de Meerderekerk te bezichtigen, deze was wel open, en daar kreeg ik ‘n rondleiding.48A IMG_0515

De kerk werd in 1875-1878 gebouwd naar een ontwerp van de bekende architect Pierre Cuypers. Het is een driebeukige kruisbasiliek in neogotische stijl.52A IMG_0526

De halfingebouwde toren aan de voorzijde is 91 meter hoog en daarmee bijna de hoogste kerktoren van Den Haag. Bijzonder is dat de architect de steunberen aan de binnenkant van de muren plaatste om de beschikbare ruimte optimaal te kunnen benutten. Mede door de kostbare polychromie was de Sint-Jacobus de duurste Nederlandse kerk van de 19e eeuw. De hoogste toren is 91,50 m. , de Sint-Jacobs kerk of Grote kerk. bron wikipedia

57A IMG_0555

56A IMG_0552

Toen wilde ik nog op de Alexanderstraat 1 kijken, maar dat was dicht, evenals een ander adres in de Parkstraat. Evenals ‘t Mannenhuis in de Oude Molstraat, en een (schuil)kerk in de Juffrouw Idastraat bleken helaas gesloten. 65A IMG_0596

Toen besloot ik dat het wel genoeg was, en ben ‘n heerlijk bakkie bij de Wiener Konditorei gaan drinken. 75a IMG_0615

Al met al was ‘t een zeer leerzame middag, jammer dat ‘t niet duidelijk was wat nou wanneer open was en wat niet. Dank voor het lezen.

Lieve groeten Marjon.

Leave a Reply

