Aan Pieter 1

Aan Pieter

‘ Wrede IS-jihadist uit Almere komt om in de strijd’

Lees ik vanmorgen in de krant,

weer ‘n zieke ziel minder‘ ,

was mijn eerste gedachte.

‘ Hoeveel nog te gaan’

Oh mag dat wel, mag ik dat wel denken

laat staan hardop zeggen, in deze tijden

van elkaar naar ‘t leven staan

mensen die andere mensen afslachten

hoofden afhakken en op spiezen

zetten, en daar dan grijnzend mee

op de foto gaan

hoe ziek ben je dan,

hoe in en in ziek

dan zit er toch wel meer

dan één steekje los bij degene

en al die simpele zielen die zich

daar zonder blikken en blozen

scharen achter zulk soort, die nodeloos

onschuldige mensen afknallen

en dat vooral op de film zetten

alsof ze iets groots verrichten

welke parasiet is binnengedrongen

in die hoofden van

hadden zij niet ook ‘n moeder

die hen met liefde zou hebben

groot gebracht, en hen leerden

om te luisteren, om lief met

de medemens om te gaan

want wie goed doet goed ontmoet

Is het het geloof

waarin de gesprekken

over liefde zijn verandert in haat

hoe fout waren de paplepels van

hun ouders, en hoe goed is het

om anderen naar het leven

te staan, om haat en angst

te zaaien, dat is de oplossing

vermomd in het woord geloof

of toch,…

Ik ben ‘t spoor al even bijster

©MarjonvanderVegt

619f0b1911e1827ea80211f5a6ce85e8

aan Marjon

weer een zieke ziel minder
hoeveel nog te gaan?
ja ik vraag het mij af
met tranen in mijn ogen
hoeveel schuld
en onschuld
moet er nog sterven
moet er nog lijden
onder de tirannie
van het geloof
in goden
die niet bestaan….
hoe ziek ben je dan??
of ben je gewoon dom??
of gewoon domweg bang?? 
of gewoon
nou ja wat is gewoon
gewoon misleid 
door het denken van anderen
die jouw achtergestelde gedachten
van discriminatie
en eigen onkunnen
in een wereld en maatschappij
die de jouwe niet is
door je eigen onkunnen
het jouwe heeft gemaakt
en dus
ja dus
GEWELD
de enige equalizer
die achteraf geen vragen stelt
want de de dood
en de verslagenen 
stellen geen vragen
ze geloven slechts
in een eveneens niet bestaande god
en in het rechtvaardige lot
dat uiteindelijk zal overwinnen….
en waar laat mij dit dan?
zonder geloof in god
moet ik ingrijpen in deze chaos
of het gewoon maar laten gaan

ik ben het moe
zo verschrikkelijk moe
het onrecht dat ik zie gebeuren
wil ik mijn gebeuren niet meer maken
mijn gebeuren niet meer laten zijn
kogels
bommen
gifgas
granaten
raketten
bajonetten
al die pijn
die darmen doen dwalen
die bloed doen gorgelen en
uit luchtwegen doet lekken
al de haat
in de ogen
van politiek
of religieus
kijkende 
denkende gekken
ik ben het moe
zo verschrikkelijk moe
ik zou bijna zeggen
gooi er een bom op
maak er een einde aan
maar dan wel een einde
ja een einde dus
en geen sluimerend
vuurtje dat uiteindelijk
mijn eigen huis in vlammen zet
maar ach
doe maar niets
dat is beter
laat hun eigen vuur
het vuur maar verteren
want ingrijpen is partij kiezen
maar welke partij is goed
welke partij is slecht
hier is geen goed
hier is geen slecht
hier
is enkel kwaad
het kwaad
en ik weiger
om deel van het kwaad te worden
ik wil geen slachtoffer maken
van slachtoffers
die zich zelf
al slachtoffer hebben gemaakt
ja
ik zeg dit met tranen in mijn ogen
maar laat de moslims
de moslims afmaken
zoals de christenen
christenen hebben afgemaakt
want iedere moslim die wij doden
wordt ons als 1000 doden aangerekend
een onterecht verwijt
maar ieder slachtoffer dat wij maken
wordt ons 1000 keer meer verweten
dan ieder slachtoffer dat ze zelf maken
en geloof me
dat zijn er dan dus heel veel
in hun ogen
hoewel de geschiedenis ons leert
dat er 1000 maal
meer doden
gevallen zijn onder de moslims
door de hand van moslims
dan wij ooit kunnen maken
en nog iets
geloof niet in de Arabische lente
mocht ze al bestaan hebben
is ze al lang overleden
bevroren
in de sneeuw
van religieus denken
ja ik weet het
ik mag zo niet denken
daarom
zeg ik het ook

ik ben het moe
zo verschrikkelijk moe

©pieter

91c468c922e859e0e2c128373501dbc4

Leave a Reply

