Stichting Blijf Vrouw vierde Lustrum in Nieuwe Kerk afgelopen maandag.

Stichting Blijf Vrouw in Den Haag zet vrouwen uit de regio Den Haag met een levensbedreigende ziekte en die verkeren in sociaal economische moeilijkheden in het zonnetje. Blijf vrouw steunt deze vrouwen met een verwenarrangement of vervult een ultieme wens.

Ik was ingegaan op de uitnodiging van Den Haag Direct om ‘n blog te schrijven dit jaar, over de Nieuwjaarsbijeenkomst van Stichting ‘ Blijf Vrouw’. Het stormde in Den Haag, en werd bijna omver geblazen toen ik ‘t Spui-trap van de tram opliep. Vlaggen wapperden en fietsen waren omgeblazen op het Spui. Ik besloot om gelijk naar de Nieuwe Kerk te gaan waar ik hartelijk werd ontvangen, en naar beneden werd begeleidt. Daar hing ik mijn jas op, en nam een lekker welkoms drankje, en liep wat rond totdat ik mijn vriendinnen vond, die ik hier vorig jaar ook tegen was gekomen, en over wie ik toen geschreven heb. Esther is een dame die met borstkanker gevochten heeft, en het heeft gewonnen. Al blijft toch altijd die vraag spelen, wat als..

Toen gingen we naar boven om een goede plek vooraan te bemachtigen. Zo kon ik alle sterren

goed zien en vastleggen op de foto. Er kwam een prachtige zangeres op het podium die de avond opende. Daarna kwam Joke Bruijs het toneel op, en haalde de oprichtster Hsin Lan Chung erbij. 6a

Toen zong er een blonde zanger, een prachtig nummer, en nog een andere zanger, ondersteunt door een Celiste. 7a

Toen zong de zoon van één van de oprichters een eigen geschreven nummer voor zijn moeder. 

Dat was zeer indrukwekkend. Marleen van den Broek nam daarna het stokje over, en zij deed het publiek meezingen met een paar geweldige nummers. 15a

Toen kwam er een magier op het podium, die zijn kunsten vertoonde. Ook met Wilma Nanninga. 20a

 

Waarna het blad ‘ Blij ‘ werd onthuld met vuurwerk. Het is ‘n prachtig blad, dat bordenvol interviews staat van vrouwen en gezinnen die te maken hebben gehad, met ziekte in de familie, van geliefden. Die het hebben overleefd, of nog steeds onder behandeling zijn, of reeds uitbehandeld, en zelfs overleden. Het is ‘n indrukwekkend document, dat ik dezelfde avond nog uitlas tijdens mijn tramrit naar huis. 27a

Toen was het pauze, en heb ik ‘n groep vrouwen op de foto gezet, die sinds juni 2015 bij Knetemann gym sporten op de dinsdag ochtend. De heer die dit op touw heeft gezet is Henk Hoen. Vol trots vertelt zij over het spinners – uurtje bij Knetemann. Hoeveel kracht zij daaraan ontleent, en zo ook andere vrouwen. Niet iedereen doet aan spinnen, anderen doen liever fitness. Doordat het de vrouwen zo’n goed doet, de saamhorigheid, en er toch even uit zijn, anderen ontmoeten, en toch op krachten blijven, wanneer je ziek bent, heeft Knetemann besloten dat de dames kunnen blijven sporten in zijn sportschool in de Cederstraat. Op 18 juni a.s. Is er een open dag bij Knetemann, en gaat Paula zelf een les voorbereiden en geven. Ik ga dan zeker even langs, en een kijkje nemen, en weer een blog schrijven over hoe het nu gaat met de dames. 47a

Hoe bijzonder is het, dat een groep vrouwen zich inzet, om vrouwen bij elkaar te brengen, na een herseninfarct, een tumor, of kanker, of wat voor vreselijke ziekte dan ook, en deze dames te willen verwennen met één dag even uit je comfortzone, even niet ziek zijn, even weg zijn uit de dagelijkse sleur. Dat is wat de stichting ‘ Blijf Vrouw ‘ doet. En blijft doen het komende jaren. 25a.1

Na de pauze werden we verwend met prachtige zangers & zangeressen wiens namen ik niet ken. Ook was Karin Bloemen weer van de partij, en zij had ‘n Italiaanse Dame meegenomen, die erg dun was, en prachtig uitgedost, en ‘ Con te partiro’ zong in haar eentje. 

 

Daarna nog ‘n nummer met Karin Bloemen. Toen werden mensen in het zonnetje gezet, en bloemen uitgedeeld, aan alle beschermvrouwen en heren, en mensen die deze stiching als vrijwilliger maken tot wat het is.

Het was ‘n geweldige avond, vol vrolijke gezichten, en mooie verhalen.

Voor meer foto’s nodig ik je uit naar mijn Facebookpagina te komen.

Groeten,

Marjon van der Vegt

Leave a Reply

