Het is gewoon een kut dag (stille armoede 2016)

Het is gewoon een kut dag

(stille armoede 2016)

Ken je dat

Van die dagen

Waarop je wakker wordt

En denkt

Geef mijn portie

Maar aan fikkie

Zo’n dag

Waarop niet één ding mis gaat

Nee

Ze gaan allemaal mis

Stuk voor stuk

Had ik deze dag

Nou maar gecanceld

Nou ben ik niet

Voor één gat te vangen

Dus laat ik me niet

door een eerste tegenslag

Uit het veld slaan

Dus vol goede moed

Pak ik door

Zo’n dag

Ik bedenk dingen

Ben inventief

Ik bel en regel en vraag na

Ken je dat

Wanneer de maand langer is

Dan jouw portemonnee

dat rekeningen je boven het hoofd groeien

Vanwege ziekte in de WAO

Geen vetpot

Ken je dat

Huurverhoging, doktersrekeningen

Medicijnen zus medicijnen zo

Reuma zit niet meer in ’t basispakket

Want het is geen chronische ziekte meer

Zoek het maar uit

Prijzen stijgen

En ik

Mijn inkomen staat al jaren stil

Langzamerhand verzuip ik

Ken je dat

Optie verhuizen

Zonder geld

Waar moet ik naar toe

Ben hier zielsgelukkig

Vanaf het moment dat

Ik kwam kijken

Gevangen in isolement

Treed ik naar buiten

Zoveel ik kan

Om me niet meer

Te laten vangen

Door depressie

Ken je dat

Vandaag afspraak

Voor vrijwilligerswerk

Met een onkostenvergoeding

Om wellicht net dat stukje te kunnen

Overbruggen

Wat ik nu te kort kom

Ruim op tijd zit ik daar

Ga het gesprek in

Wat goed klinkt

Er moet ‘n bewijs van goed

gedrag komen a 33 euro

geld dat er niet is

ook wordt er gevraagd

Om ID-kaart

Hoelang heb ik al geen ID-kaart meer

Kan ‘m niet betalen

Waarvoor heb ik ‘m nodig

reizen is onbetaalbaar

ik identificeeren mij al jaren

met mijn rijbewijs

Kan ermee het ziekenhuis in

En overal mee terecht

Behalve

Hier

Zo’n dag

Ken je dat

Ik stond zo weer buiten

Het kip-ei verhaal

Moe

Zo moe word ik hier van

Ik wandel nog wat

Door de natuur

Doe wat schapjes

Dan kom ik thuis

En gaat de telefoon

Bert Haandrikman

Om te weten hoe

Kut mijn dag is

Nou,….

Zo dus

 

poverty is like punishment for a crime you didnt commit

 

6 thoughts on “Het is gewoon een kut dag (stille armoede 2016)

  1. Jelou

    Zeer bekend Marjon. Zit zelf ook zo. Doe nu vrijwilligerswerk om met die beetjes onkostenvergoeding te kunnen leven ipv naar de voedselbank te moeten waar ze toch niets gezonds hebben…. Heb zelf vaker kutdagen, jij vast ook. Maar daar loop je niet mee te koop. En je wordt er idd triest van (ik tenminste wel) als je van te voren al weet dat je de maand niet rondkomt, en je je elk uur van de dag zowat afvraagt hoe je dat moet doen. Vooral als er geen lichtpuntje komt. Vette knuffel jij. XXX

    Reply
    1. M@rjonwrites Post author

      Nou precies, ook ik heb zitten dubben om het de wereld in te slingeren, dit is niet iets van de ene op de andere dag. Dit gaat heel geleidelijk, maar wel in stilte, vooral in stilte. Ik dacht fuckit, ik gooi het nu de wereld in, en zie hoe velen er om mij heen ook in deze situatie zitten. Ook jij. Ja met mij gaat ‘t heel goed, totdat het financiële plaatje weer om de hoek komt kijken, en denk, hoe moet ik ‘t deze maand weer rondbreien. Het is om moedeloos van te worden. Maar Ik ben er Jelou, dus als ik iets voor jou kan doen? Twee weten meer dan 1, dus schroom niet, en spreek mij aan.
      Lieve knuffel & veel liefs M. xXx

      Reply

Leave a Reply

